Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimu ry
”Hyvä jäsenkokemus on liiton elinehto”
Ammattiliitto Loimu palvelee jäseniään eli luonnontieteellisten, ympäristötieteellisten ja metsätieteellisten alojen asiantuntijoita hyvin monipuolisesti. Tarjolla oikeudellista neuvontaa työsuhdeasioihin sekä uran kehittämiseen liittyvää sparrausta, johon liittyy usein henkilökohtainen tapaaminen uravalmentajan kanssa.
Loimussa tuli aika uusia jäsenrekisterijärjestelmä, jotta palvelulupauksiin voitaisiin vastata.
– Kaikki lähtee strategiastamme, johon kuuluu muun muassa jäsenpalvelun ja jäsenkokemuksen parantaminen ja ylläpito sekä jäsenmäärän kasvattaminen. Jos kaltaisemme liitto ei pyri jatkuvasti kehittymään, jäsenmäärä laskee tai jää paikalleen, sanoo Adam Kral, Loimun talous- ja hallintopäällikkö.
Mitattava käyttäjäkokemus
Liiton asiantuntijoihin saa yhteyden helposti kirjautumalla OmaLoimuun, joka on rakennettu Kiltan verkkoasiointi-moduulin pohjalle. Palvelussa voi myös tehdä muutoksia omiin yhteys- tai jäsenyystietoihinsa. Palvelu on kustomoitu liiton ilmettä vastaavaksi.
– Jäsenet pystyivät aiemminkin tekemään verkkoasioinnissa muutoksia. Tämä on ollut parannus käyttäjäkokemuksen kannalta niin visuaalisesti kuin toiminnallisesti, Kral sanoo.
Jäsenten yhteydenotot välittyvät asiantuntijoille palvelupyyntömoduulin avulla.
– Jäsenpalvelu on siirretty pois sähköposteista palvelunhallintajärjestelmään, joten jos jotain tapahtuu, joku muu voi napata viestin ja vastata siihen. Järjestelmästä näemme myös yhteydenottojen tilastoinnin ja ajantasaisen palvelutilanteen. Lisäksi keräämme palautetta palvelukokemuksen jälkeen.
Kriteerinä kollektiivinen kehitys
Loimu on kehittänyt vuosien varrella omanlaisen e-laskutussysteemin, joka muokattiin osaksi liiton Kiltaa. Maksamattomat rästit jaetaan loppuvuoden e-laskuille tasaisesti, jolloin erillisiä maksumuistutuksia ei lähetetä.
Liiton aikaisempi järjestelmä oli aikakaudelta, jolloin räätälöinti oli yleisempää ja järjestelmän kehittäminen siksi kalliimpaa. Tänä päivänä isotkin järjestelmät tehdään yleensä tuotepohjaisiksi, jolloin ohjelmiston kehittäminen hyödyttää kaikkia asiakkaita ja tuotteen elinikä pitenee.
Loimu odottaa uudelta, syksyllä 2023 käyttöönotetulta Kilta-järjestelmältä pitkää käyttöikää.
– Yksi kriteeri järjestelmän valinnalle oli se, että sen toimintoja kehitetään kollektiivisesti, eli hyödyt tulevat kaikille. Jos Kilta kehittyy kuten odotamme, voimme jatkaa tällä vaikka parikymmentä vuotta, Adam Kral arvioi.
Kehitystyö jatkuu myös käyttöönottoprojektin päätyttyä, ja tuki on ollut aina hyvin saatavilla.
– Opimme itsekin jatkuvasti, mitä pitäisi vielä tehdä. Tosi hyvin olemme saaneet apua ja Kehätiedon kanssa on ollut kiva tehdä yhteistyötä.
Loimun Kilta
”Odotamme Kiltalta pitkää käyttöikää”
Adam Kral Talous- ja hallintopäällikkö, Loimu
Tutustu myös muihin asiakastarinoihimme
Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimu ry
”Hyvä jäsenkokemus on liiton elinehto”
Talentia
Sujuvaa jäsenpalvelua Kilta-palvelupyyntöjärjestelmän avulla
TEHY