”Meille tärkeintä oli kumppanin sitoutuminen”
Veronmaksajain Keskusliiton laajan jäsenrekisterin toimittajan valinnassa tärkeintä oli löytää sopivan kokoinen kumppani, jonka sitoutumiseen he voivat luottaa.
Yli 200 000 jäsenen Veronmaksajien Keskusliitto vaihtoi syksyllä 2023 laajan jäsenrekisterinsä Kehätiedon Kilta-järjestelmään.
– Tärkein valintaperuste oli toimittajan sitoutuminen järjestelmän ylläpitämiseen ja jatkokehittämiseen, Veronmaksajain Keskusliiton talousjohtaja Mari Jerkku kertoo.
– Meidän koko toimintamme perustuu jäsenrekisteriin. Koska Kilta on Kehätiedon päätuote, olemme luottavaisia järjestelmän ylläpidon jatkuvuuteen. Pidimme tätä suurimpana riskinä edellisen toimittajan kohdalla, hän painottaa.
Sopivan kokoinen kumppani
Ennen päätöksentekoa liitto tutustui huolella Kehätiedon muiden asiakkaiden kokemuksiin Kilta-järjestelmästä.
– Olemme tyytyväisiä, että löytyi järjestelmä, joka on tehty juuri jäseniä varten. Meille oli myös tärkeää se, että kumppani on sopivan kokoinen: ei liian pieni, jotta liiketoiminta olisi liikaa meidän varassamme; mutta ei liian iso, jolloin olisimme pieni asiakas, jonka yhteydenotot päätyvät lojumaan tikettipostilaatikkoon, Mari Jerkku kuvailee.
Yksi, selkeä järjestelmä
Edellinen jäsenrekisteri oli ollut Veronmaksajien käytössä yksitoista vuotta. Sen haittapuolena oli, että järjestelmä koostui kahdesta eri ohjelmasta, jolloin jäsenten kaikki tiedot eivät löytyneet loogisesti yhdestä paikasta.
Jerkku antaa esimerkin jäsenpalvelun helpottumisesta:
– Meille tulee paljon puheluita, joissa pyydetään laskua uudestaan. Nykyään ei tarvitse kuin mennä asiakkaan tietojen kohdalle ja napsauttaa ”lähetä”, niin lasku lähtee. Samalla näemme jäsenen koko tilanteen, onko hänellä lehtitilauksia tai muuta. Tämä on pieni asia, mutta suuressa jäsenmäärässä vaikuttaa paljon, kun on yksi, selkeä järjestelmä.
Laskutus automatisoitu
Veronmaksajain Keskusliitolle jäsenhankinta on vuosittainen iso ponnistus. Liitto tarjoaa jäsenyyttä kahdeksi vuodeksi kerrallaan tarjoushinnalla, minkä vuoksi Kiltan normaalia laskutustoimintoa muokattiin tähän tarkoitukseen. Sähköiset laskut jaellaan Kehätiedon kumppanin Strålforsin tuottaman palvelun kautta.
Kiltan tuotemoduulien avulla on mahdollista laajentaa jäsenrekisterin toimintoja sen pitkän elinkaaren aikana. Mari Jerkku kertoo, että tuotemoduuleista heitä kiinnostaa erityisesti datan analysointi- ja raportointityökalu Power BI, jonka avulla jäsenhankintaa voitaisiin tehostaa entisestään.
Veronmaksajain Keskusliiton Kilta
”Kilta-järjestelmä on tehty jäseniä varten”
Meri Jerkku Talousjohtaja, Veronmaksajain Keskusliitto
Tutustu myös muihin asiakastarinoihimme
Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimu ry
”Hyvä jäsenkokemus on liiton elinehto”
”Meille tärkeintä oli kumppanin sitoutuminen”
SUOMEN KISSALIITTO RY