Verkkokauppa järjestölle – 10 vinkkiä toimivaan toteutukseen

Verkkokaupassa asiointi on useimmille suomalaisille tuttua. Myös järjestöjen jäsenille, tukijoille ja muille sidosryhmille verkkokauppa on helppo ja vaivaton tapa ostaa tai lahjoittaa.

Jotta kauppapaikasta saadaan teknisesti hyvin toimiva ja ostokokemuksesta miellyttävä, kokosimme kymmenen kohdan tarkistuslistan verkkokaupan suunnittelun tueksi.

  1. Verkkokaupan tavoitteet
    Järjestöt voivat tehdä pienimuotoista kannatustuotteiden myyntiä esimerkiksi omilla verkkosivuillaan. Isommassa mittakaavassa tuotemyynnillä voidaan tavoitella merkittäviä varainhankinnallisia tuloksia. Verkkokaupassa voidaan myydä myös järjestön maksullisia julkaisuja, kursseja ja koulutuksia.
     
  2. Tuotehallinta
    Jos myytävillä tuotteilla ei ole esimerkiksi väri- tai kokovaihtoehtoja, tuotehallinta on yksinkertaisempaa. Variaatioiden kasvaessa voi automatisoitu tuotehallinta tulla tarpeeseen. Tällöin tuotteet voi jakaa eri kategorioihin ja syöttää niiden tiedot, kuvan, saldon sekä mahdolliset väri- ja kokovaihtoehdot, jotka päivittyvät automaattisesti ostonäkymään.
     
  3. Automaatio
    Verkkokaupan ylläpitäjän on tärkeää seurata tuotteiden varastosaldoa ja kampanjoiden edistymistä. Automatiikan avulla prosessia voidaan helpottaa ja tehostaa, esimerkiksi asettamalla tuotesaldoille hälytysrajat. Myös alennettujen tuotteiden tarjouskampanjat kannattaa asettaa päättymään automaattisesti.
     
  4. Kaupan ulkoasu
    Kun verkkokaupan ulkoasu mukailee järjestön pääviestejä tai myytävän tuotesarjan brändi-ilmettä, välittyy asiakkaalle luotettava mielikuva siitä, kenelle ja mihin tarkoitukseen myyntituotot ohjataan.
     
  5. Asiakkaan ostokokemus
    Asiakkaan ostokokemuksen kannalta on hyvä, että verkkokaupan tuotevalikoima on houkuttelevasti esillä, hänelle suositellaan tuotteita ja hän saa kerätä ostoksensa virtuaaliseen ostoskoriin. Ostokokemuksen täytyy toimia yhtä hyvin kaikilla laitteilla: kännykällä, tabletilla ja tietokoneella.
     
  6. Maksutavat
    Hyvään ostokokemukseen kuuluu myös mahdollisuus valita haluamansa maksutapa. Verkkokaupan maksutapoja voidaan laajentaa esimerkiksi Paytrail-lisäosan avulla.
     
  7. Tilauksen vaiheet
    Asiakasta on hyvä pitää ajan tasalla kaikissa tilauksen vaiheissa. Maksutapahtuman jälkeen asiakas saa automaattisen vastausviestin, jossa kerrotaan tilauksen tulleen perille. Tilauksen käsittelyn edetessä tai toimituksen viivästyessä voidaan asiakkaalle lähettää erillinen automatisoitu viesti.
     
  8. Tilausten kokonaiskuva
    Tilausten käsittelijän ja asiakaspalvelun työtä helpottaa, kun he näkevät yhdellä silmäyksellä eri vaiheissa olevat tilaukset: vastaanotetut, käsittelyssä olevat, odottavat sekä toimitetut. Heidän on voitava myös hallinnoida tilausjonoa, tarkastella tilausten maksutilannetta sekä muokata tai poistaa tilauksia.
     
  9. Asiakastietojen säilyttäminen ja hyödyntäminen
    Rekisteröitymällä verkkokauppaan asiakkaan tiedot tallentuvat tulevia ostokertoja varten. Jos verkkokauppasovellus on suoraan yhteydessä jäsenrekisteriin, voidaan asiakkaiden henkilö- ja ostotiedot tallentaa turvallisesti samaan järjestelmään. Ostokäyttäytymisestä syntyvää dataa voidaan hyödyntää esimerkiksi tuote- tai tapahtumamarkkinoinnin kohdentamiseen.
     
  10. Myynnin raportointi
    Verkkokaupan myyntiä kannattaa tietenkin seurata ja kehittää valikoimaa sen perusteella. Verkkokauppa-alustan on tällöin tarjottava kattavat raportit tuotteiden myyntimääristä ja -tuotoista, varastosaldoista, tilaustapahtumista ja kampanjoiden tuloksista.

Verkkokauppa järjestöjen tarpeisiin

Kilta-tuoteperheeseen kuuluva Kilta Verkkokauppa -moduuli mahdollistaa tässä jutussa mainitut toiminnot. Se on suunniteltu asiakkailta saatujen kokemusten perusteella palvelemaan juuri järjestöjen tarpeita. Erityisesti Kilta-asiakkaamme hyötyvät verkkokauppamoduulin käytöstä, koska se on yhteydessä jäsen- ja asiakasrekistereihin sekä muihin järjestön digitaalisiin prosesseihin.

Haluatko kuulla lisää verkko­kaupasta?

Täytä lomake, niin otan sinuun yhteyttä.